BIOGRAPHIE

Née en Belgique, Coline Dutilleul est initiée dès son plus jeune âge á l'art du chant et du piano. Elle étudie aux conservatoires royaux de Mons (Th.Migliorini et M.Pousseur)  et Bruxelles ainsi qu'à la Hochschule für Musik und Tanz de Cologne ( Cl.Kunz-Einsenlhor). Parallèlement, elle continue un travail régulier de technique vocale avec la soprano galloise Catrin Wyns-Davis et la contralto Sara Mingardo.
Elle suit des master classes internationales avec Bernarda Fink, Sara Mingardo, Monica Bacelli, Nathalie Dessay, Barbara Hannigan, Nadine Denize, Peter Kooij, et pour la partie lied avec les pia- nistes Ulrich Eisenlhor, Roger Braun, Julius Drake et Roger Vignoles.

Coline obtient le Prix Jeanne Flament en 2011, prix spécial des concours du Patrimoine du Conservatoire de Bruxelles ciblé sur l’interprétation de la musique baroque. Elle est finaliste du IIIéme Concours International de musique baroque de Froville. En septembre 2014, elle remporte aussi le second prix ainsi que le prix du WDR orchestra Köln de l’Internationaler Wettbewerb Köln. Ce prix lui donnera la possibilité d’enregistrer une démo avec ce prestigieux orchestre. Elle est aussi finaliste du concours de Marmande 2017 ainsi que du Concours international Schubert de lied duo de Dortmund 2018.

Elle se forme à travers l'Europe dans des académies internationales :
Académie d' Ambronay avec Leonardo Garcia Alarcon ,
III Acadèmia de Formació Professional dirigée par Jordi Saval, Lucerne Festival Academy dirigée par Simon Rattle et Barbara Hannigan. Internationale Bachakademie Stuttgart  (H-Ch. Rademann),  Britten-Pears Young Talent Program ( Nathalie Dessay & Roger Vigoles).
De 2015 à 2017, la jeune mezzo intègre l'opéra studio de l'Opéra national du Rhin. Durant ces deux années, elle incarne Rosine dans le Barbier de Séville de Paisiello, la marâtre dans Cendrillon de Wolf- Ferrari, Clarina dans la Cambiale di Matrimonio de Rossini, Carmen dans l'opéra de Bi- zet, Leonora dans la Favorite Donizetti, La Mort dans Cléopâtre de Berlioz , la Vieille dans Mririda, création mondiale de A. Essyad, la Reine dans Blanche Neige de Felix Lang, Costanza dans l'isola Disabitata de Haydn, Marianna dans Il signor Bruschino de Rossini et enfin Didon dans Didon et Enée de H. Purcell.
 
En 2015, Coline incarne Miss Jessel dans l'opéra de B.Britten, The Turn of the Screw au théâtre d'Aix la Chapelle. Récemment, on la retrouve à l’Opéra Comique dans la création Miranda mise en scène par Katie Mitchell et dirigé par Raphaël Pichon, dans le dialogue des Carmélites à l’Opéra d’Avignon (sœur Mathilde), dans Der Zwerg de Zemlinsky à l’Opéra de Lille et de Rennes et Hansel dans Hansel et Gretel d'Humperdinck à l'opera D'avignon et de Reims.

Elle fut invitée à se produire comme soliste sur la scène internationale au festival Young Talent de Schiermonnikoog (NL), Festival de Lucerne, Festival Musica, Festival Ars Musica, Festival de l’Eté Mosan, Festival de Saint Ulrich, Klara Festival, Festival de Saintes, Mechelen Festival.
Elle est invitée à se produire avec des orchestre tels que le Bpho (D.Navarro Torres ), Lucerne Academy Orchestra (Simon Rattel), DSO-Berlin, Ensemble Apotheosis (Korneel Bernolef), Terra Nova Collectif (Bart Vanweverbergh), Ensemble Capella Sacra (Cyril Pallaud),

Dans l'oratorio, on la retrouve sur la scène européenne dans des œuvres comme la messe en si de Bach, la messe en Lab maj de Schubert, les Stabat Mater de Vivaldi, Boccherini et Dvorak, dans le requiem et la grande Messe en ut min de Mozart, ainsi que dans la petite messe solennelle de Rossini.

Coline est boursière de la fondation Securex et la Fondation Royaumont et une Artiste Enoa.
English version 

Acclaimed by opera critics for her expressive acting talents on stage along with her homogeneous and colorful voice, the Belgian mezzo-soprano Coline Dutilleul was initiated both to the art of singing and to the art of piano playing at a young age.

She studied at the Royal Conservatories of Mons and Brussels, and later continued at the Hochschule für Musik und Tanz in Cologne. At the same time, she continued to work regularly on vocal technique with the Welsh soprano, Catrin Wyns-Davis and the italian mezzo Sara Mingardo. She attended various international masterclasses as an active participant, including those with Bernarda Fink, Nathalie Dessay, Barbara Hannigan, Nadine Denize, Peter Kooij, Jard Van Nes et specializing in Lied, classes with the pianists Ulrich Eisenlhor, Roger Braun, Joseph Breinl, Roger Vignoles and Julius Drake.
She continued amassing her experiences throughout Europe in various International Academies and Festival : The Academy of Ambronay with Leonardo Garcia Alarcon (J.S. Bach, L’Orfeo of Monteverdi), The III Academy of Formacion Professional, conducted by Jordi Saval, with the Lucern Festival Academy directed by Simon Rattle and Barbara Hannigan, (as first alto in the Coro of L. Berio), the International Bach Academy of Stuttgart conducted by H-Ch. Rademann, as well as the Britten-Pears Young Talent Program with Nathalie Dessay and Roger Vignoles.

In 2011, Coline was awarded the “Jeanne Flament” Prize, an award of the Patrimoine du Conservatoire competition in Brussels, specializing in the interpretation of baroque music. In 2014, she was a finalist in the second International Competition of Baroque Music in Froville. In September 2015, she won the second prize as well as the special prize of the WDR Orchestra of Cologne in the International Competition of Cologne. She was one of the 25 participants of the last edition of the Wigmore Hall / Kohn International song competition and Finalist from the Marmande competition and the competition  Schubert Liedduo in Dortmund.

Since September 2015, the young mezzo has become an integral part of the national opera studio of the Rhin. Since then, she has performed several important roles which included : The cruel stepmother in Cendrillon by Wolf-Ferrari, Clarina in Cambiale di Matrimonio by Rossini, Carmen in Bizet’s Carmen, Leonora in la Favorite by Donizetti, the Queen in Blanche Neige by Felix Lang, Marianna in Il Signor Bruschino by Rossini and finally, as Dido in Dido and Aeneas from H. Purcell.
Coline was also Miss Jessel in the opera of B. Britten’s the Turn of the Screw in the theatre of Aix- la-Chapelle, One of the Benevol in Miranda in the Opera comique, Soeur Mathilde in the Dialogue des Carmelites of Poulenc in the Opera of Avignon, One of the Mädchen in der Zwerg from Zemlinsky in Lille and Rennes and soon Hansel, in Hansel and Gretel from Humperdinck in The Operas d'Avignon and Reims.

She has been invited to perform as a soloist in the Lieder eines fahrenden Gesellen in the “Young Talent” Festival in Schiermonnikoog, Kindertotenlieder with the Bpho and la Chanson Perpétuelle by Chausson in a quintet with the pianist and composer Huw Watkins, in the festival of Lucern under the artistic direction of Barbara Hannigan.
In the oratorio field she has performed in : Schubert’s Mass in A flat major, Bach’s b minor Mass, the Stabat Maters of Vivaldi and Boccherini, Mozart’s great Missa in c minor, Requiem and Coronation mass, the pastoral of Charpentier and the gloria of Vivaldi.


Part of her time is also consecrated to the interpretation of contemporary literature and music of the whole world. In the past few years, she has performed within the frame of competitions of contemporary composition in Cergy-Pontoise (Fr), at the Festival Ars Musica (Be), Musica (F), as well as in the festival of Lucern in Switzerland. At the Grand Théâtre in Luxembourg, she participated in the creation of the contemporary opera entitled “Neige” by Catherine Kontz and directed by Gerry Cornellius and in the world première of the the opera Mririda by A. Essyad. She has also worked with composers such as Michel Gonneville, Paul Mefano, Benoit Mernier, J- Ph Collard-Neven and Stéphane Colin.
She is presently the recipient of the grant “Jeune Talent” from the Foundation Securex.